Założenie własnego sklepu internetowego dla właścicieli istniejących sklepów stacjonarnych staje coraz częściej dodatkowym źródłem sprzedaży i to generującym niemałe dochody. Sklep WWW staje się jedną ze znaczących form sprzedaży jak również najpopularniejszą formą sprzedaży w sieci.
Założenie e-sklepu jest stosunkowo proste, nie wymaga wysokich nakładów początkowych, dystrybucję, reklamę sprzedawanych produktów można zlecić podmiotom zewnętrznym. Dlatego też, coraz więcej osób decyduje się na założenie własnego sklepu internetowego.
Krok pierwszy
Aby założyć własny sklep internetowy należy przede wszystkim mieć pomysł. Trzeba się dobrze zastanowić co chcemy sprzedawać, jakie są potrzeby przyszłych klientów, jaka jest konkurencja, czy znamy branżę tak aby móc odpowiadać na pytania klientów oraz skąd zaopatrywać się w towar do naszego sklepu. Ważne są również kwestie formalne. Jeżeli posiadasz własną firmę, wystarczy dodać do wpisu do działalności gospodarczej odpowiedni zapis o handlu w Internecie. Jeśli jest to Twój pierwszy biznes, przed założeniem sklepu www należy zarejestrować działalność gospodarczą oraz dokonać związanych z tym formalności.
Krok drugi
Teraz możemy przejść do fizycznego utworzenia e-sklepu. Aby sklep mógł funkcjonować potrzebne są:
- domena - adres www pod którym Klienci będą znajdowali sklep w internecie,
- hosting - czyli miejsce na serwerze w którym będzie wgrane oprogramowanie sklepu i w którym będą przechowywane wszelkie związane z nim dane
- oprogramowanie sklepu czyli program za pomocą którego będziesz wprowadzać dane do swojego sklepu tak aby klienci mogli je zobaczyć i dokonać zakupu.
Jest wiele firm oferujących oprogramowanie służące do założenia e-sklepu w tym większość z nich oferuje pełną obsługę czyli zarówno program sklepu, domenę i hosting. Wybór nie jest prosty, ważne jest aby można było liczyć na wsparcie i pomoc firmy po instalacji oprogramowania sklepu i aby program ten zawierał zarówno niezbędne jak i wybrane przez nas funkcjonalności.
Krok trzeci
Wygląd sklepu www jest bardzo istotna kwestią.Od tego między innymi zależy czy Klienci pozytywnie zapamiętają sklep internetowy i czy z przyjemnością będą robili zakupy. Kolorystyka, dobór elementów graficznych, bannery, układ elementów na stronie itp. wszystko to wpływa na odbiór wizualny. Istotne jest również aby zakładając e-sklep nie komplikować nadmiernie jego wyglądu - szczególnie strona główna musi być przejrzysta. Klient który zgubi się na stronie lub nie znajdzie tego czego szuka opuści stronę sklepu www. Na stronie głównej powinny się również znaleźć promocje i wyprzedaże oraz tzw. produkty sztandarowe czyli np. takie, które się najlepiej sprzedają aby zachęcić Klienta do zakupów.
Krok czwarty
Teraz można do końca skonfigurować swój sklep i wprowadzać do niego produkty. Dodawanie produktów do sklepu jest możliwe dzięki panelowi administracyjnemu, do którego dostęp uzyskujemy za pośrednictwem odrębnego adresu www. Im więcej informacji o produkcie zamieścimy (zdjęcia, rzetelny opis, cena, warunki dostawy) tym łatwiej będzie Klientowi zadecydować o jego zakupie. Należy pamiętać w sklepie musi znajdować się również przejrzysty regulamin sklepu (nie może posiadać tzw. klauzul niedozwolonych) oraz informacja o wykorzystaniu plików cookies przez oprogramowanie.
Krok piąty
Jeżeli sklep jest już zatowarowany i uzupełniony o niezbędne informacje czas na jego promocję tak aby sklep zaczął być odwiedzany przez możliwie jak największą ilość potencjalnych klientów. Istnieje szereg narzędzi, dzięki którym można rozreklamować swój sklep internetowy. Należą do nich m.in. portale społecznościowe, pozycjonowanie, wyszukiwarki cen, reklama w serwisach i portalach internetowych, linki wzajemne, a także tradycyjna reklama. Wybór form reklamy winien być uzależniony od rodzaju oferty sklepu. Należy pamiętać, że im więcej produktów w sklepie interentowym i im lepsza promocja, tym większe szanse na sukces.